Intermittent low-dose ifn gamma treatment for metastatic renal cell carcinoma: Analysis of factors predicting clinical response and long-term survival

W. E. Aulitzky, W. Aulitzky, J. Ellerhorst, C. Logothetis, A. Gomahr, M. Stöckle, O. Thews, C. Scheibenbogen, U. Keilholz, C. Huber

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

4 Scopus citations

Abstract

Background: Objective tumor remissions are induced by a variety of immunomod-ulating agents in a minority of patients suffering from metastasizing renal cell carcinoma. The results of different clinical studies, however, varied greatly for each of these treatment modalities. In order to elucidate potential causes for this variability and to further study the long-term results of intermittent low-dose IFN gamma therapy in patients with advanced renal cell cancer (RCC) we retrospectively analyzed factors predicting clinical response and long-term survival of 121 patients. Material and Methods: We retrospectively analyzed the clinical results of 5 phase II studies treating 121 patients with intermittent low-dose IFN gamma as first-line treatment for metastatic RCC. Results: 15% complete and partial responses were observed in these patients. Intermittent low-dose IFN gamma was well-tolerated and treatment was performed largely on an outpatient basis. Clinical presentation of the disease was the only factor predicting both clinical response and survival. Whereas a 23% response rate was observed in patients suffering from limited disease RCC (disease limited to one site including adjacent lymph nodes), the response rate in patients with widespread disease was less than 5%. When the results of the 5 studies were compared, a statistically highly significant correlation between the proportion of treated patients with limited disease and response rale was observed. Conclusion: We conclude that intermittent low-dose IFN gamma is effective and induced long-term complete remissions in a proportion of patients with limited disease metastatic RCC. Material und Methoden: Es handelt sich um eine retrospektive Analyse der Patientendaten von 121 Patienten, die in 5-Phase-II-Studien einmal wöchentlich mit IFN-gamma als erste Immuntherapie behandelt wurden. Ergebnisse: 15% objektive Remissionen wurden bei 121 Patienten beobachtet. Die Toxizität dieser Behandlung war minimal und die Behandlung wurde in den meisten Fällen auf ambulanter Basis durchgeführt. Der wichtigste prediktive Faktor für Ansprechen und Langzeitüberleben war die Ausbreitung der Tumorerkrankung. 23% Ansprechrate wurde bei Patienten mit limitierter Krankheit (Befall von einem Organ ± angrenzende Lymphknoten) beobachtet, während die Remissionsrate bei Patienten mit weitgestreuter Erkrankung unter 5% lag. Die unterschiedlichen Remissionsraten der 5-Phase-II-Studien korrelierten hochsignifikant mit der Selektion von Patienten mit geringer Erkrankungsausbreitung. Schlußfolgerung: Intermittierende Behandlung mit niedrig dosiertem IFN-gamma ist wirksam bei Patienten mit metastasierten Nierenzellkarzinomen und limitierter Tumorlast.

Original languageEnglish (US)
Pages (from-to)339-345
Number of pages7
JournalOncology research and treatment
Volume18
Issue number4
DOIs
StatePublished - 1995

Keywords

  • Biological response modifier
  • IFNγ
  • Renal cell cancer

ASJC Scopus subject areas

  • Hematology
  • Oncology
  • Cancer Research

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